0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
ساب زدن سنگ کف ساختمان

ساب زدن سنگ کف ساختمان یا اصطلاحا کف سابی یک روش مناسب برای بند گیری، هم سطح سازی و درخشان کردن سنگ های کف ساختمان است که در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد آن با شما صحبت کنیم و شما را با آن آشنا کنیم.
ساب زدن کف ساختمان با استفاده از دستگاه کفسابی و لقمه های مخصوص سنگی انجام می شود و حتما باید زیر نظر استاد کار با تجربه انجام شود.

 ساب زنی و پولیش کاری کف گرانیتی

در چه مواردی از کف سابی استفاده می شود؟ 

معمولا در دو مورد از کف سابی استفاده می کنند تا جلوه بهتر و جذاب تری به سنگ کاری کف ساختمان خود بدهند.

  • کف ساختمان های تازه تاسیسی که قصد دارند با ساب زدن سنگ کف ساختمان را تمیز کنند و مصالح اضافی ریخته شده روی آن را پاک کنند و بند کشی هایی که خالی شده باشند را پر کنند.
  • ترمیم و زیبا سازی سنگ های کف ساختمان های قدیمی که به مرور زمان زیبایی خود را از دست داده اند.

 

از کف سابی برای چه سنگ هایی می توان استفاده کرد؟

تقریبا همه سنگ هایی که برای کف ساختمان استفاده می شوند را می توان ساب زد، ولی اگر بخواهیم سنگ های مختلف را در برابر کف سازی تقسیم بندی کنیم به دو دسته بندی کلی خواهیم رسید:

  • سنگ های کف ساختمان سخت
  • سنگ های کف ساختمان نرم

سنگ های سخت: برای ساب زدن سنگ هایی مانند گرانیت و سنگ های سیاه باید از لقمه سنگ های الماسه که قیمت بالایی هم دارند استفاده کنید و حداقل 12 مرحله کف سابی را انجام دهید. ولی سنگ های نرم تر مانند: تراورتن و مرمریت لایه برداری و ساب زدن ساده تر و راحتتری خواهند داشت.

 

 نکات مهم در خصوص ساب زدن سنگ کف ساختمان.

در ادامه مراحل کلیدی و موارد مهم در خصوص ساب زنی کف ساختمان را با هم بررسی می کنیم:

 

تعیین عمق خراش های روی سنگ و تصمیم گیری برای کف سابی

در این مرحله شما سنگ مورد نظر خود را بررسی می کنید تا آسیب ها و خراش های روی آن را بررسی کنید و به این صورت اقداماتی که باید برای پر کردن خراش ها، بندکشی ها و ... باید انجام دهید را برنامه ریزی می کنید.

 

شماره لقمه کف سابی را با توجه به بررسی های اولیه مشخص می کنیم.

شما باید در این مرحله میزان زبری لقمه های ساب زدن سنگ را مشخص کنید. لقمه هایی که با شماره های 40، 80 و 120 شناسایی می شوند زبر هستند و اگر بیشتر از حد استاندارد از آنها استفاده کنید باعث می شود که عمق لایه برداری شما افزایش پیدا کند و به نتیجه مناسبی نرسید.

 

از بین بردن لبه ها

یکی از عواملی که باعث می شود نتیجه ساب زدن شما بهتر به چشم بیاید، حذف لبه هاست. چرا که لبه های کوچک باعث از بین رفتن جلوه اولیه این سنگ ها می شود باعث می شود آن شفافیت دلخواه و مورد نظر ما حاصل نشود.

 

ساب زدن دستی گوشه ها

در هر مرحله از کف سابی سنگ کف ساختمان باید گوشه ها و کنجها باید به صورت دستی ساب زده شود که سنگ مورد نظر شما ظاهر یکدستی پیدا کند.

 

همزمان پساب ناشی از ساب زدن سنگ کف را جمع کنید.

در صورتی که شما از جمع آوری پساب های حاصل از کف سابی غافل شوید، ممکن است که خشک و ماندگار شوند، پس باید پساب بعد از کف سابی را همزمان با ساب زدن جمه آوری کرد. همچنین به یاد داشته باشید که ریختتن این ضایعات به درون فاضلاب ممکن است باعث اختلال در سیستم لوله کشی فاضلاب شما گردد.

 

جهت چرخش لقمه های ساب زنی را کنترل کنید.

اگر دستگاه ساب زنی شما امکان چرخش در هر دو جهت را دارد، در زمان کار جهت چرخش لقمه ها را برعکس کنید. این روش باعث افزایش عمر و کارکرد آنها می شود.

 

ساب زدن خیس یا مرطوب

زمانی که شما از سیستم ساب زنی تر یا خیس استفاده می کنید ممکن است که انعکاس نور و اشیاء در آبی که در کف ساختمان است شما را به اشتباه بیاندازد.

 

حرکات دستگاه ساب زنی باید به صورت زیگزاگ باشد.

شما باید دستگاه ساب زنی را در زمان کار به صورت زیگزاگ از یک ضلع به ضلع دیگر حرکت دهید و این کار را به صورت رفت و برگشتی انجام دهید تا نتیجه مورد نظرتان یکدست شود. همچنین به یاد داشته باشید در زمان کار شما باید حتما دستگاه را در حال حرکت نگه دارید، چرا که ثابت بودن باعث ایجاد تو رفتگی در سنگ می شود.

 دستگاه ساب زنی سنگ کف ساختمان

دستگاه ساب زنی سه فاز بهتر از تک فاز است.

استفاده از دستگاه های سه فاز به شما این امکان را می دهد که در زمان کوتاه تر و کارکرد کمتر دستگاه، کیفیت بالاتری تحویل دهید و به این صورت شاهد کاهش هزینه های و بالا رفتن رضایت مشتری یا کارفرمای خود شوید.

 

استفاده از کیسه شن یا وزنه برای بالا بردن سرعت کار

شما می توانید با استفاده از وزنه یا کیسه شن سرعت کار خود را بالا ببرید.

 

مصرف لقمه سنگ های کف ساب خود را کاهش دهید.

شما می توانید برای کاهش مصرف لقمه سنگ، از لقمه های زبر تر استفاده کنید، فشار و سنگینی روی دستگاه را کاهش دهید و از لقمه های کوچکتر استفاده کنید.

 سنگ کف ساختمان ساب زنی شده

سایر نکات مربوط به ساب زدن کف سنگی ساختمان

  1. در صورتی که دستگاه ساب زنی شما بعد از کمی حرکت خاموش می شود باید فشار وارده یا دور آن را کم کنید و از لقمه های نرم تر استفاده کنید.
  2. در صورت وجود ترک بر روی سطح سنگ کف ساختمان شما می توانید از چسب بتن یا پودر های سیمانی همرنگ با سنگ برای پر کردن ترک ها استفاده کنید و دوباره عملیات ساب زنی را انجام دهید.
  3. در صورتی که قصد ساب زدن سرامیک کف را دارید می توانید برای این کار از دستگاه تکفاز استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که از دستگاه کف ساب برای سرامیک ها برجسته استفاده نکنید.
  4. در پایان کار با استفاده از مواد مخصوص پولیش کاری نهایی، سطح سنگ مورد نظر خود را به زیبایی تمام برق بیاندازید. شما برای انجام این کار می توانید از مواد مایع یا پودری استفاده کنید.

خب، امیدواریم که این مطلب توانسته باشد که شما را در خصوص کف سابی سنگ های ساختمانی راهنمایی کند، برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص سنگ های کف ساختمان می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.