0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد

واژه سرامیک ممکن است به عنوان متنی برای توصیف یک ماده محصول انی های رسی باشد ،کانی های رسی از تجزیه و و هوازدگی سنگ های اذرین به وجود میایند.

یا فرایند به کار رود.

نخستین سرامیک ساخته شده توسط انسان سفالگری و یا مجسمه های ساخته شده از رس به خودی خود و یا مخلوط با مواد دیگر سخت و پیچیده شده و در اتش پخته شده است .

سرامیک در حال حاضر شامل محصولات داخلی صنعتی و ساختمانی و هم چنین طیف گسترده ای از هنر سرامیک است.

سرامیک های مورد استفاده در ساختمان :

1-مواد معدنی غیر فلزی اغلب اکسید کریستال نیترید و یاکاربید هستند.

2-در برابر فرسایش که تحت شرایط محیطی اسیدی یا سوزاننده رخ میدهد مقاومت میکند.

3-شکننده سخت و مقاوم در برابر برش و تنش است.

خواص فیزیکی هر ماده سرامیکی :

نتیجه مستقیم ساختار بلوری و ترکیب شیمیایی ان است .

رس:

خاک رس به خاکی گفته میشود که بخش اعظم ان کرس مهم ترین پر مصرف ترین و قدیمی ترین ماده اولیه در صنعت سرامیک است و اصولا صنعت سرامیک حیات خود را مدیون رس است ،اصطلاح رس به کلیه خاک هایی اطلاق میشود که دارای خاصیت پلاستیسیته میباشند که 

خاصیت پلاستیسیته:

خاصیتی است که یک ماده را قادر میسازد تا در اثر یک نیروی خارجی بدون شکست و گسستگی تغییر شکل داده و بعد از حذف یا کاهش نیرو،همچنان حالت خود را حفظ نماید . 

به علت وجود بنیان های مولوکولی Al2O3و SIO2 در ساختار رس ها بعد از پخت فازهای بسیار سخت سیلیکاتی را تولید نموده و موجب افزایش مقاومت در محصولات میشود. رس ها به واسطه چسبندگی بالایی که دارند می توانند باعث افزایش استحکام و کاهش ضایعات گردند و این امکان را فراهم کنند که بر روی محصولات دکور ها و چاپ های مختلف اعمال گردد.

 مراحل تولید کاشی و سرامیک:

farayand16

1-اماده سازی مواد:

شامل اماده سازی مواد جهت تهیه بدنه کاشی است:مراحل مختلف این بخش با توجه به تکنولوژی به کار رفته جهت شکل دادن محصول تولیدی و هم چنین نوع محصول تولیدی متفاوت است.

بعد از تهیه مواد اولیه و توزین انها طبق فرمولاسیون مورد نظر هر کارخانه جهت تهیه بدنه هر محصول مواد اولیه سخت خرد میشوند.

عمل خرد کردن به وسیله انواع سنگ شکن ها و خرد کننده های چکشی غلطکی و یا دوار انجام میگیرد.

 در ادامه فرایند خرد کردن مواد اولیه تبدیل به پودر میشود تهیه پودر هم به دو صورت خشک و تر صورت میگیرد .در روش خشک مواد اولیه بعد از خرد شدن به صورت خشک در اسیاب های گلوله ای اسیاب شده و به صورت پودر در میایند .

اما در روش تر مواد اولیه به همراه مقدار معینی اب و مواد روانساز به وسیله اسیاب های گلوله ای به صورت دوغاب در امده و در نهایت بعد از هموژن شدن توسط خشک کن های پاششی به صورت پودر در میایند.

2-شکل دهی:

بعد از اماده سازی مواد اولیه به صورت پودر،به وسیله فشار پرس انرا تبدیل به بدنه کاشی میکنند که در اصطلاح به این عمل تهیه بیسکوییت گویند.

3-پخت:

این بخش شامل کلیه مراحل خشک کردن و پخت بدنه و پخت لعاب است، لازم به ذکر است که در مراحل مختلف این بخش عملیات منتاژ و پرداخت نیز انجام میشود. 

با توجه به خصوصیات مکانیکی و مقاومت شیمیایی مورد انتظار در شرکت های مختلف ممکن است فرایند پخت اندکی متفاوت باشد.

4-درجه بندی:

درجه بندی در شرکت های کاشی بر اساس گرید و درجه است که اغلب شرکت های با تولید بالا از گرید بندی استفاده میکنند.

اگر به هر دلیلی هر کدام از مراحل تولید کاشی با مشکل روبرو شود باعث افت کیفیت و درجه محصول میشود.