0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
سنگ تراورتن چیست

تراورتن یک نوع سنگ آهکی و از دسته ی سنگ های رسوبی است که برای تزئین ساختمان به کار می رود. این سنگ از رسوبات چشمه های آب گرم ایجاد می شود و حفره ها و فضاهای خالی که در این سنگ ایجاد شده (همانطور که در تصویر می بینید) به خاطر گازهای موجود در آب های گرم در زمان رسوب شدن سنگ یا به زبان ساده تر: " گازهای موجود در آب گرم باعث می شوند که در زمان شکل گیری سنگ تراورتن این حفره ها در شکل ظاهری این سنگ بوجود بیایند"
هرچه مواد محلول در آب گرم کمتر باشد، رنگ این سنگ ها روشن تر خواهد بود.

سنگ تراورتن

شکل ظاهری سنگ تراورتن

بافت سنگ تراورتن به صورت لایه ای است و ممکن است هر لایه دارای شکل و رنگ متفاوتی باشد. دلیل این تفاوت اختلاف بین ترکیبات است که در زمان رسوب کردن روی هم قرار می گیرند و باعث می شود که مثل تصویر پایین رگه های مختلفی در سنگ ببینیم.
این رگه ها فقط در شکل ظاهری سنگ تاثیر نمی گذارند، بلکه چون از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوتند با عث می شوند که بعضی لایه های سنگ دارای استحکام کمتری باشند و یک نقطه ی حساس را در سنگ ایجاد کنند. این نقطه از سنگ تراورتن استحکام کمتری دارد و نسبت به بقیه سنگ در مقابل فشار و ضربه مقاومت کمتری از خود نشان می دهد.
هرچه سنگ های تراورتن رگه های کمتری داشته باشند، استحکام بیشتری خواهند داشت.

تراورتن

مزایا و خواص سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به دلیل لایه لایه بودن، خاصیت عایق صورتی و حرارتی دارد. همچنین حفره ها و فضاهای خالی موجود در سنگ تراورتن باعث می شود که این سنگ در برابر آتش سوزی مقاوم باشد و در زمان نصب برای نمای ساختمان، سیمان در این حفره ها نفوذ کرده و از افتادن این سنگ ها جلوگیری کند.
مقاومت این سنگ برای ساختمان سازی مناسب می باشد و نسبت به سنگ های دیگر سبک تر است و در نتیجه زمانی که از این سنگ برای ساختمان خود استفاده می کنید وزن کلی ساختمان شما پایین می آید و در نتیجه فشار کمتری به اسکلت ساختمان شما وارد می شود. 

معایب سنگ تراورتن

یکی از معایب سنگ تراورتن این است که آب زیادی را به خود جذب می کند، البته این مشکل تقریبا با پیشترفت تکنولوژی برطرف شده است، ابزارهای پیشرفته برای پولیش کردن و مواد پوششی که از آن برای آماده سازی سنگ استفاده می کنند، باعث می شود که جذب آب این سنگ ها تا حد زیادی کم شود.
در زمان های قدیم سنگ تراورتن به دلیل حفره هایی که روی آن وجود داشت زیاد مورد استفاده قرار نمی گرفت و جزء سنگ های بسیار ارزان قیمت بود.، اما با ابزارهای پولیش کاری و مواد پوششی جدید این مشکل تا حد زیادی برطرف شد و باعث شد که سنگ تراورتن خیلی بیشتر از قبل استخراج شود و مورد استفاده قرار گیرد. ابزار های پولیش کاری و مواد پوشش دهنده (یا در اصطلاح رزین کاری) باعث شده است که دوام و زیبایی این سنگ ها بیشتر شده و استحام بیشتری هم داشته باشند.

کجا از سنگ تراورتن استفاده می شود؟

از سنگ های تراورتن به دلیل زیبایی و دوام بالا در نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می شود. همچنین این سنگ را می توانید در مناطق بسیار سرد برای نمای ساختمان استفاده کنید و اصلا نگران ول کردن یا افتادن آن نباشید، چون مواد نگه دارنده سنگ مانند شن و سیمان در حفره های موجود در سنگ نفوظ می کند و از افتادن یا در اصطلاح ول کردن آن جلوگیری می کند.
همچنین می توانید از سنگ تروارتن در نمای داخلی ساختمان به صورت: "قرنیز دیواری، سنگ کنار پله و ..." استفاده کنید، ولی مطالب گفته شده تنها راه های استفاده از سنگ تراورتن نیست و شما می توانید با توجه به شکل ظاهری این سنگ و سلیقه ی خود در جاهای مختلف ساختمان از آن استفاده کنید.

در ضمن اگر قصد انتخاب سنگ مناسب برای ساختمان خود را دارید می توانید مطالب زیر را در مورد سنگ گرانیت مطالعه کنید تا انتخاب دقیقتر و هوشمندانه تری داشته باشید.

سنگ گرانیت چیست؟

انواع سنگ گرانیت