0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
سنگ تیشه ای سنگ آزاره چیست

از زمان های قدیم یکی از کارهای اولیه که رویه سنگ انجام می دادند تیشه زنی برای پرداخت سنگ بوده است. این کار قبل از وارد شدن دستگاه های پیشرفته به دنیای سنگ ها با تیشه انجام می شده و به همین دلیل سنگ هایی که با این روش پرداخت می شده اند را سنگ تیشه ای می گفتند. ولی امروزه با ظهور دستگاه های پیشرفته و ماشین آلات سنگبری این کار بوسیله ی دستگاه های مخصوص انجام می شود.

 

مکان های مناسب برای استفاده از سنگ تیشه ای

از آنجایی که روی سنگ های تیشه ای ناخنک هایی کنده کاری شده است، باعث شده که از صیقلی بودن سنگ ها کم شود و اصطحکاک این سنگ ها بالا برود. به همین دلیل این سنگ ها گزینه های مناسبی برای سنگ فرش ها، راه پله ها و مکان های عمومی پر رفت و آمد هستند. در ضمن پیشنهاد می شود در مکان هایی که بارندگی زیادی هست از این سنگ ها استفاده ککنید چرا که با این کار احتمال لیز خوردن را تا حد قابل توجهی کاهش می دهید.

برای تهیه سنگ تیشه ای یا سنگ آزاره از سنگ های مرمریت، سنگ گرانیت و سنگ تراورتن استفاده می شود. اما همانطور که در موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان توضیح دادیم، یکی از بهترین سنگ ها برای استفاده در مکان های عمومی پر رفت و آمد و راه پله ها و مکان هایی که بارندگی و تغییرات دمایی زیادی دارند سنگ گرانیت است، چرا که گرانیت دارای مقاومت زیادی در برابر فرسایش و فشار است و همین طور با تغییرات آب هوایی و باران و یخ زدگی هم بسیار مقاوم است.
پس پیشنهاد سنگبری معنوی به شما برای مکان های پر رفت و آمد و جا هایی که امکان لیز خوردن زیاد است (مانند اطراف استخر ها از این سنگ استفاده کنید)

سنگ تیشه ای سنگ آزاره

موارد دیگر استفاده از سنگ تیشه ای

یکی از مواردی که باید برای حفظ استحکام زیربنای خانه ها در نظر گرفت، جلوگیری کردن از نم کشیدن پی ریزیخانه ها و دیوار هاست، برای همین در کف این مکان و در زیر بنای دیوار ها از سنگ تیشه استفاده می کنند، چرا که استفاده از این سنگ ها مانع رسیدن رطوبت و نم به زیربنای خانه و دیوار ها می شود. از طرفی استفاده از سنگ تیشه ای نسبت به بقیه سنگ ها به صرفه تر و معمول تر است و استفاده از آجر هم برای این کار مناسب نیست، چرا که آجر رطوبت و نم را از خود عبور می دهد و از بیرون دچار شوره زدگی و از درون رطوبت را عبور می دهد.

در ساختمان ها بیشتر در پایه دیوار ها به جای چند ردیف اولیه آجر از سنگ تیشه ای استفاده می کنند، استفاده از سنگ تیشه ای در پایه ساختمان های آجری جلوه جالب و خاصی می دهد.

 

سنگ تیشه ای برای زیر بنای ساختمان را چطور نصب می کنند؟

برای این که فنداسیون ساختمان را از یخ زدگی حفظ کنند، سنگ تیشه ای طوری نصب می شود که تا زیر زمین ادامه پیدا کند، البته این مقدار باید به حدی باشد که سنگ تیشه ای استفاده شده در زیر ساختمان که به آن سنگ مثنی می گویند زیر فشار دیوار ها از جای خود خارج نشود. به همین دلیل سنگ های تیشه را طوری کار می کنند که 20 سانتی متر آنها به عنوان ریشه در نظر گرفته شده باشد.