0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
روش های برش سنگ

قبلا در مطلب تولید کننده سنگ گرانیت توضیح دادیم که در معادن سنگ و به خصوص معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد چه خبر است، ولی امروز قصد داریم که در مورد روش های برش سنگ برای شما صحبت کنیم، چرا که سنگ های تولید شده به خودی خود ارزشی برای استفاده کنندگان ندارند و این دستگاه های برش سنگ پیشرفته اند که ارزش، قیمت و زیبایی سنگ را برای ما مشخص می کنند. کشور به علت داشتن منابع سنگ متنوع غنی دارای تکنولوژی های به روز استخراج سنگ و سنگبری است. برای اطلاع از این تنوع می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید: 

انواع سنگ ساختمانی در ایران
انواع سنگ گرانیت

بحث امروز ما در مورد روش های مختلف برش سنگ است که در این مطلب برای شما این موضوع را توضیح خواهیم داد.

در کارخانه های سنگبری از سنگ های کوپ و قواره، پلاک های مختلفی تهیه می شود. یک کارخانه سنگبری برای برش قواره به ورق هایی با ضخامت مختلف، برش ورقه ها به اشکال هندسی دلخواه و ابعاد سفارش شده (اسلب و تایل)، تقویت ورقه ها، بهبود کیفیت سنگ، ساب و صیقل و پرداخت نهایی قسمت های مختلفی ممکن است داشته باشد. که در این مقاله معرفی هر یک از این مراحل پرداخته خواهد شد.

برش بلوک سنگ

در مرحله اول سنگ استخراج شده از معدن به شکل قواره یا بلوک، به سنگبری ها منتقل می شود. شکل ظاهری سنگ هایی که به صورت بلوک به معدن می آورند به محل استخراج و نحوه استخراج بستگی دارد. در صورتی منبع ورودی کارخانه سنگبری سنگ های کوپ بی قواره باشند، اولین ماشین خط تولید دستگاهی برای قواره ساختن سنگ ها است که در این شرایط معمولا از دستگاه تک لام ( تیغ های فولادی باحدود ۳۵تا ۳۷ دندانه های الماسه) یا از سایر دستگاه های برش مانند سیم الماسه و فولادی استفاده می کنند. با این دستگاه ها سنگ بی قواره را قواره می کنند تا استفاده از اره ها بر روی آنها راحت تر باشد.

سنگبری اره لام

روش های برش سنگ

برش با استفاده از اره

برش سنگ با اره، یکی از رایج ترین روش هایی است که برای برش سنگ استفاده می شود. در کارخانه های سنگبری با ظرفیت بالا معمولا از اره های سنگبری استفاده می کنند، در این روش بلوک های سنگی به وسیله ی اره های الماسی که دارای تیغه های موازی هستند برش می خورند. اره های الماسه سنگبری دارای تیغه ها مختلفی از 40 تا 80 تیغ و قدرت های مختلفی هستند و به دو دسته سخت بر و نرم بر تقسیم می شوند.

اره نرم سخت بر

اره های سخت بر به جای تیغه الماسه، سنگ را با استفاده از براده چدنی یا فولادی می برند. اره های سخت بر تا چند صد تیغه می توانند داشته باشند و بیشترین تعداد تیغه در آنها که در دستگاه های مدرن است دارای 150 تیغه می باشد می تواند سنگهایی در ابعاد 3.5 در 2 را برش دهد. برای برش گرانیت بیشتر از این اره ها استفاده می شود.

اره سنگبری سخت

اره نرم بر

اره های نرم بر بیشتر برای سنگ های آهکی مانند تراورتن و مرمریت و... استفاده می شوند و استفاده از این اره ها به شما این امکان را می دهد که ضایعات کمتری نسبت به سایر اره های سنگبری داشته باشید و دقت این اره های سنگبری نسبت به سایر نمونه ها بیشتر است. معمولا اره های نرم بر به سه نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • در نوع اول بلوک بر روی واگنی ثابت می باشد و واحد تیغه گیر پایین آورده می شود و سنگ برش داده می شود.
  • در نوع دوم تیغه ثابت است و سنگ به صورت عمودی به سمت بالا برده می شود.
  • نوع سوم به این صورت است که بلوک سنگ به صورت افقی به سمت تیغه ثابت حرکت می کند.

 

برش با استفاده از با قله بر

از قله برها در ابعاد و اندازه های مختلفی استفاده می شود. در این دستگاه های برش از تیغه های دیسکی یا همان دایره شکل استفاده می شود که روی این تیغه های دایره شکل گمنت های الماسه قرار دارد.قطر تیغه های قله بر از 15 سانتی متر تا 3 متر است.در این روش برای برش سنگ از چند تیغه موازی در یک یک یا چند مرحله استفاده می شود و سنگ بلوک را به شکل پلاک در می آورد.

دستگاه  سنگبری قله  بر