0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
نشانه های ریزش احتمالی نمای سنگی ساختمان

شاید تا الان بسیار شنیده باشید که نمای سنگی ساختمان ها در اثر زمان ممکن است ریزش و ول شدگی داشته باشند، از طرفی ریزش نمای سنگی ممکن است تبدیل به یک فاجعه شود. به عنوان مثال فرض کنید که هنگامی که یک عابر پیاده در حال عبور از زیر ساختمان شماست، یک تکه از سنگ های نمای ساختمان شما کنده شود و باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود. ولی آیا ول شدگی یا افتادن سنگ نمای ساختمان ناگهان اتفاق می افتد و یا می توان نشانه های آن را مشاهده کرد، خطر احتمالی را پیش بینی کرد و اتفاق افتادن آن جلوگیری کنیم. در ادامه نشانه ها و نکاتی که باید در زمینه افتادن و سقوط کردن سنگ نمای ساختمان در نظر داشته باشید را برای شما توضیح می دهیم.

  مرگ در اثر ریزش سنگ نمای ساختمان

نشانه های های قبل از ریزی نمای سنگ ساختمان

 

نما های سنگی پولیش یا واکس نشده و بدون رزین کاری

بیشتر سنگ های ساختمانی مورد استفاده در نمای خانه معمولا دارای رزین کاری یا واکس و پولیش هستند که با استفاده از این روش ها سنگ مورد نظر شما را صاف و صیقلی و آب گریز می کنند. در مواردی ممکن است شما به خاطر برش کاری بخشی از این خاصیت آب گریزی را از دست داده باشید و باران، رطوبت و باران اسیدی باعث شود که سنگ به تدریج از پایه خود جدا شود. چرا که این عبور کردن آب از سنگ باعث می شود که به قسمت های زیرین سنگ که ممکن است آجر یا بتن باشد آسیب برساند و همین باعث ایجاد فاصله و عدم پیوستگی بین سنگ و دیوار شما می شود.

 

ترک خوردن سنگ نمای ساختمان

ترک خوردگی در سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان شما به هر دلیلی باشد، خبر های خوبی به همراه ندارد و ممکن است به دلایل: افزایش طول سنگ ها به دلیل ضریب انبساطی، نشست یک قسمت از ساختمان در پی ریزی ساختمان، شل شدن اتصال بین ملات و سنگ نما از جمله دلایل ترک برداشتن هستند که خبر از احتمال ریزش سنگ نما را به ما می دهند.

ترک خوردن سنگ های نمای ساختمان

استفاده از سنگ های گرانیت و مرمریت در نمای ساختمان

سنگهای گرانیت و مرمریت بر خلاف سنگ های تراورتن دارای تخلخل بالا و منافظ زیادی نیستند که باعث بالا رفتن قدرت چسبندگی ملات به آنها شود. ولی سنگ های گرانیت و مرمریت را نمی توان با استفاده از دوغاب و روش های معمول کار کرد و به همین دلیل شما باید به یاد داشته باشید که باید از روش های مطمئن تری برای نصب این سنگ ها استفاده کنید، و اگر از اسکوپ و یا پیچ استفاده نکرده اید باید مراقب خطرات احتمالی باشید. مطلب زیر در این خصوص توضیحات مفیدی برای شما دارد.

نکات مهم در خصوص نصب سنگ گرانیت ایستاده

 

مشاهده کپک، جلبک یا خزه و یا شوره روی نما

شاید بعد از گذشت زمان یا بعد از بارندگی ها شما لکه های سفیدی در نمای خود ببینید که این لکه ها که به آنها شوره می کویند می توانند خاصیت قلیایی داشته باشند. در مواردی هم می بینیم که نمای شما در حال کپک یا جلبک زدن است. این موارد نشانه های سقوط سنگ نیست، ولی برای شما زنگ خطری است که می گوید آب به زیر سنگ ها و درون بافت نمای شما نفوظ کرده و همین اصلا نشانه خوبی نیست و رطوبت پشت سنگ می تواند باعث ریزش نمای سنگی شما شود.

شوره زدن نمای سنگی

نمای ساختمان بدون اسکوپ و تاریخ مصرف گذشته باشد.

اگر نمای ساختمان شما بدون اسکوپ باشد و بیشتر از 10 سال از نماکاری گذشته باشد، شما باید فکری به حال این موضوع بکنید و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید، چرا که اگر اتفاق ناگواری در این خصوص رخ دهد شما مقصر هستید.

 

سنگها نسبت به هم منحرف شده باشند.

وقتی شما نمای ساختمان خود را سنگ کاری می کنید، لبه های سنگ ها با یکدیگر جفت و همه با هم در یک راستا هستند (به جز مواردی خاص که معماری خانه متفاوت است). اگر در نمای سنگی خود دیدید که سنگ ها نسبت به یکدیگر جابجا شده اند، باید اقدامات لازم را در خصوص اصلاح این مشکل را انجام دهید.

 

از بین رفتن بند کشی و باز تر شدن فاصله بین سنگ ها

در صورتی که شما به چنین مشکلی برخوردید، علاوه بر این که می بینید که روند فرسایش در مورد نمای شما سرعت گرفته، منافظ مناسبی هم برای نفوظ آب پیدا شده است که همین موضوع می تواند آب و رطوبت را به پشت سنگ راهنمایی کند و همین رطوبت با گرم شدن و سرد شدن هوا تغییر حالت می دهد و به افتادن و ریخن نمای شما کمک می کند.

چرا باید سنگ ساختمانی را بند کشی کرد؟

ریزش نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی ساختمان های مجاور خیابان اصلی

شاید زمانی که در کنار خیابان های اصلی ایستاده باشید، لرزش زمین را در اثر حرکت ماشین ها سبک و سنگین احساس کنید. اگر عبور و مرور ماشین آلات سنگین بیشتر است در نتیجه انرژی لرزشی وارد شده به ساختمان شما بیشتر خواهد بود و این لرزش از طریق فونداسیون در تمام ساختمان شما پخش می شود و به مرور زمان به لق شدن سنگ ها کمک می کند.

 

تعداد دفعات سرویس شدن نمای سنگی ساختمان

فرض کنید دو ساختمان با نمای سنگی یکسان داریم که عمر آنها و مصالح استفاده شده در آنها کاملا یکسان است. ولی یکی از این ساختمان ها بعد از مثلا 8 سال یک مرتبه سرویس شده است. در چنین شرایطی احتمال ریزش سنگ نما، در ساختمانی که یک مرتبه سرویس شده است بسیار پایین تر از ساختمانی است که از روز اولتا به حال هیچ نظارت و سرویس دهی روی آن نبوده است.