0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
تفاوت بین سنگ مرمر و مرمریت

برای درک تفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت بهترین راه این است که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بررسی کنیم و خصوصیات آنها را بشناسیم. به همین دلیل در این مطلب از سنگبری معنوی خصوصیات سنگ مرمر و سنگ مرمریت را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

 

سنگ مرمر چه خصوصیاتی دارد؟

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است که دارای تراکم زیادی می باشد و زیبایی خاصی دارد که این زیبایی نه تنها در طرح و رنگ مشاهده می شود، بلکه شفافیت و یا مات بودن این سنگ ها تاثیر زیادی بر روی زیبایی آنها خواهد داشت. سنگ های مرمر مانند سنگ تراورتن در چشمه های آب گرم بوجود می آیند و روند تشکیل این سنگ به این صورت است اگر در چشمه های آب گرم کاهش دمای آب به آهستگی انجام شود سنگ مرمر بوجود می آید و در صورتی که سرعت کاهش دمای آب بالا باشد یاعث تشکیل سنگ تراورتن می شود.
از آنجایی که سنگ مرمر یک دست و سخت می باشد، تبدیل به یک گزینه مناسب برای محل هایی شده است که رعایت بهداشت برای شما مهم است. البته بیشترین استفاده از سنگ مرمر در ساختن صنایع سنگی است، ولی در مواردی که حجم سنگ کاری پایین است و یا قصد ساختن یک فضای به قول معروف لاکچری را دارید، سنگ مرمر یک سنگ مناسب برای شما خواهد بود. البته بهتر است به یاد داشته باشید که سنگ مرمر بهتر است که در معرض نور خورشید قرار نگیرد، به همین دلیل بهترین محل ها برای استفاه از سنگ مرمر کف سالن، اپن آشپزخانه، دیوار ها داخلی ساختمان و قرنیز دیوار ها استفاده می شود.

سنگ مرمر در نتیجه دگرگون شدن سنگ آهکی بوجود می آید و روند شکل گیری آنها به این صورت است که این سنگ ها در اثر فشار و حرارت بافت بلور مانند منحصر به فردی پیدا می کند. بافت سنگ مرمر به صورت بلور های در هم قفل شده است و همین موضوع باعث ایجاد تفاوت این سنگ با سنگ مرمریت می شود، دلیل این تفاوت هم به زبان ساده این است که سنگ مرمر فشار بیشتری را تحمل می کند.
از آنجایی که سنگ مرمر از ترکیبات آهکی تشکیل شده است ممکن است به آنها مرمر آهکی و یا مرمر تراورتن نیز بگویند. همچنین شرایط مختلفی که سنگ در آنها تشکیل می شود و ترکیبات سنگ باعث می شود که سنگ مرمر دارای رنگ های خاکستری، سفید، ارغوانی، زرد، قرمز، سبز و سیاه دیده می شود. البته باید در نظر داشته باشید که سنگ مرمر خالص دارای رنگ سفید و شفافیت بالاست و داشتن رنگ های اضافی و طرح های متفرقه نشان دهنده ناخالصی سنگ است. (البته باید به یاد داشته باشید که گاهی استفاده خلاقانه از طرح ها و رنگ هایی که رد سنگ مرمر در اثر ناخالصی هستند می تواند نتایج بسیار زیبایی برای شما در ساختمان به همراه داشته باشد)

نکته آخر در مورد سنگ مرمر است که: "سنگ مرمر مقاومت کمی در برابر گاز های سولفور، آلودگی هوا، رطوبت هوا و بارش باران کم است" به همین دلیل بهتر است که از این سنگ در نمای بیرونی ساختمان و به طور کلی جایی که در عرض هوای آزاد باشد استفاده نکنید.

سنگ مرمر شفاف و روشن

سنگ مرمریت چه خصوصیاتی دارد؟

سنگ مرمریت در اثر دگرگونی سنگ های آهک اولیه بوجود می آید که برحسب دگرگونی انجام شده و روند رشد کردن کریستال ها بوجود می آید. مرمریت هایی که دارای بلور های درشت و سفید یا خاکستری روشن هستند را "کریستال" می نامند و به سنگ هایی مرمریت که دارای کریستال های سفید هستند "سنگ چینی" گفته می شود. دلیل این که این سنگ در بین افراد فعال در صنعت سنگ به اشتباه شناخته شده است همین است که آنها نمی دانند کریستال و سنگ چینی همان مرمریت هستند.
بیشترین کاربرد این سنگ پله، سنگفرش و کف ساختمان است.

 

تفاوت سنگ چینی و کریستال چیست؟

سنگ چینی سنگ مرمریتی است که بافت های بلوری آن ریز و هم اندازه است و محل تشکیل آن به گونه ای است که دگرگونی با شدت کمتری انجام می شود. ترکیبات و شدت دگرگونی باعث می شود که سنگ ها چینی به سه دسته:چینی سفید، چینی کریستال و چینی خاکستری دسته بندی می شود.
ولی سنگ کریستال سنگ مرمریتی است که بافت بلور های آن دانه درشت و هم اندازه می باشد و محل تشکیل آن جایی است که شدت دگرگونی از زیاد تا متوسط است. از طرفی اگر سنگ مرمریت در دمای بالا تشکیل شود باعث بوجود آمدن سنگ ابری می شود که ظاهر آن به دلیل وجود کانی های تیره و روشن به شکل ابر می شود و به آن سنگ ابری می گویند.

سنگ کریستالی و چینی

ویژگی های سنگ مرمریت عبارتند از:

  • متنوع بودن طرح و رنگ که باعث بروز خلاقیت در اجرای این سنگ های می شود.
  • وزن این سنگ ها نسبت به سایر سنگ ها کمتر است و استفاده از آنها در ساختمان باعث می شود که وزن کلی ساختمان کاهش پیدا کند و در نتیجه در شرایطی مانند زلزله خسارت کمتری به ساختمان هایی که از مرمریت در آنها استفاده شده است وارد می شود.
  • این سنگ ها دارای جذب آب بسیار پایین تری هستند.
  • برشکاری این سنگ ها ساده از سنگ هایی مانند سنگ گرانیت است و همین موضوع باعث شده است که بتوان این سنگ ها را به راحتی در اندازه های مختلف استفاده کرد.
  • مقاومت این سنگ ها در برابر شرایط آب هوایی مثل آلودگی هوا و بارش باران بیشتر از سنگ های مرمر و تراورتن است.
  • مقاومت فیزیکی سنگ مرمرین در برابر عواملی مانند کشش و فشار بیشتر از سایر سنگ ها با قیمت مشابه است.
  • استحکام و انسجام بالای این سنگ ها باعث شده است که آنها در زمان نصب راحتتر نصب شوند و از طرفی بعد از نصب احتمال ول شدگی یا کنده شدن آنها کمتر از سایر سنگ هاست.
  • این سنگ ها مانند سنگ تراورتن تخلخل و درز ندارند و یک دست بودن سطح آنها باعث زیبا تر شده این سنگ ها شده است.
  • جذب مایعات این سنگ ها بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده است که برای مکان هایی که رعایت بهداشت برای شما مهم است مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این سنگ ها در برابر سایش مقاومت بالایی دارند و همین باعث بالا رفتن دوام این سنگ ها شده است.

خب، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشید سنگ مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید. در ضمن شما می توانید برای آشنایی با سایر سنگ های ساختمانی مطلب زیر را مطالعه کنید:

انواع سنگ های نما ساختمان
راهنمای انتخاب سنگ مناسب پله
انواع سنگ ساختمانی مناسب برای کف