0
سنگبری معنوی
تولید کننده وصادر کننده برتر سنگ گرانیت مروارید مشهد
اسکوپ سنگ چیست؟

از آنجایی که سنگ ها سطح نسبتاصاف و جذب آب پایینی دارند پیوند مناسبی با ملات های پشت خود برقرار نمی کنند و همین باعث می شود که امکان افتادن آنها همیشه وجود داشته باشد، به خصوص سنگ هایی مانند گرانیت که جذب آب پایین و سطح بسیار سختی دارند.
به همین دلیل برای نصب این سنگ ها از روش هایی مانند پیچ کردن و یا استفاده از اسکوپ استفاده می کنند که در این مطلب در خصوص استفاده از اسکوپ قصد داریم صحبت کنیم.

 

دلیل استفاده از اسکوپ سنگ

استفاده از اسکوپ باعث می شود که سنگ های کار شده به صورت ایستاده و سنگ های استفاده شده در نمای ساختمان، از استحکام بیشتری برخوردار باشند و با افتادن خود جان افراد دیگر را نیز تهدید نکنند. این موضوع به قدری برای نمای ساختمان مهم است که در ساختمان های بلند برای نصب سنگ نمای از ریل برای مهار سنگ استفاده می شود.

 

روش های مختلف اسکوپ سنگ

 

روش اول: لقمه گذاری

این روش بسیار ساده است و در آن دو یا چند سنگ لقمه ای را به پشت سنگ مورد نظر برای استفاده در نما می چسبانند و سپس سنگ مورد نظر خود را با سیستم دوغابی نصب می کنند.

 اسکوپ سنگ ساختمان با لقمه گذاری

روش دوم: استفاده از سیم مفتول برای نگه داشتن سنگ

در این روش دو سر سنگ مورد نظر برای نمای ساختمان را با استفاده از ابزار مناسب شیار می دهند و یک مفتول آهنی به قطر 2 میلی متر از این شیار ها را عبور می دهند و آنها را به هم گره می زنند و با این کار باعث می شوند که سیم ها به پشت ملات گیر کند و سنگ را نگه دارد.

 

روش سوم: استفاده از اسکوپ های دو پایه.

شکل ظاهری این اسکوپ ها به صورت یک قطعه سیم مفتولی از جنس استیل است که دو قطعه به نام بالچه دارد. نحوه اتصال این اسکوپ ها به پشت سنگ ساده است و با استفاده از چسب می توان آنها را به سنگ وصل کرد و برای نصب دوغابی آماده کرد، وظیفه بالچه ها این است که راه را برای رفت دوغاب به سطوح پایین تر هموار کنند.

 اسکوپ سنگ ساختمانی

روش چهارم: استفاده از اسکوپ های سه پایه

استفاده و روند کاری این اسکوپ ها مانند اسکوپ های دو پایه می باشد، ولی با این تفاوت که یک لبه سوم نیز دارد که درون یک شیار ایجاد شده درون سنگ قرار می گیرد و سپس با استفاده از چسب سنگ محکم می شود.

 

روش پنجم: استفاده از اسکوپ پروانه ای

در این روش ابتدایک شیرا با زاویه 45 روی سنگ ایجاد می کنند و بعد از آن قطعه مورد نظر را به صورت پروانه ای درون سنگ جا می دهند و سپس بعد از دوغاب ریزی سیمان و دوغاب اطراف این سیم ها را گرفته و سنگ شما را محکم نگه می دارد.

 

روش ششم: استفاده از اسکوپ Z

همانطور که از اسم این قطعه پیداست، به شکل Z می باشد و برای نصب آن ابتدایک شیار روی سنگ ایجاد می کنند و بعد از آن عملیان نصب و دوغاب دهی سنگ مورد نظر را انجام دهند.

 اسکوپ سنگ ساختمانی Z

از چه تجهیزاتی برای شیار زنی جهت اسکوپ استفاده می شود؟

بهترین راه برای ایجاد شیار در سنگ ها استفاده از فرز های دستی است، البته دستگاه های مخصوصی جهت ایجاد شیار برای اسکوپ وجود دارند. که تصویر آنرا می توانید در ادامه ببینید.

 دستگاه شیار کن اسکوپ

امیدواریم که این مطلب از سنگبری معنوی توانسته باشد برای شما مفید واقع شود و به این صورت شما به صورت مطمئن تر بتوانید سنگ های نمای ساختمان خود را نصب کنید.
مطالب زیر در خصوص نمای ساختمان و نصب سنگ می تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد: